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Dec 162010

Partner: Schering Stiftung
Exhibition:
Fingerprints… – Biomedia Art
Artist:
Paul Vanouse
Vernissage:
27 January, 19:00
Dates:
28 January – 26 March 2011
Cost:
Free admission

Project description:
Paul Vanouse’s performative installations are live laboratories that subversively challenge the codes and images of contemporary knowledge production in molecular biology. What do uncritically accepted commonplace catchwords such as ‘genetic fingerprint’ conceal? To what extend does the technical construction of alleged naturalness notarize clichés and prejudices? Vanouse diverts biotechnologies and scientific imaging techniques from their intended uses, and amalgamates auratic iconography with technical images. Employing gel electrophoresis as artistic medium, he intentionally applies a method that bears analogies to photography: while photography allowed viewers to draw seemingly objective conclusions about human qualities based on physiognomic characteristics of the body, today increasingly questionable social conclusions are derived from ontologized body fragments such as genes. This exhibition presents the world premiere of the Suspect Inversion Center, an operational laboratory in which Vanouse creates identical ‘genetic fingerprints’ of criminals and celebrities from his own DNA. The exhibition also includes new motifs of the Latent Figure Protocol, as well as the Relative Velocity Inscription Device – a cynical molecular race reflecting on biologically legitimized racism, in which bits of DNA, instead of bodies, compete by testing their ‘genetic fitness’. Supported by the Ernst Schering Foundation.

Die performativen Installationen von Paul Vanouse sind molekularbiologische Live-Laboratorien, die Codes und Bilder heutiger Wissensproduktion subversiv hinterfragen. Was verbirgt sich hinter unkritisch hingenommenen Floskeln wie ‘genetischer Fingerabdruck’? Inwieweit werden mit der technischen Konstruktion vermeintlicher Natürlichkeit Klischees und Vorurteile beglaubigt? Vanouse zweckentfremdet Biotechnologien und wissenschaftliche Bildgebungstechniken, mischt auratische Ikonographie und technisches Bild. Mit der Gelelektrophorese wählt Vanouse bewusst ein Verfahren, welches Analogien zur Fotographie aufweist: Diente diese einst der Physiognomik, um von ‚objektiv’ festgestellten Körpermerkmalen auf vermeintliche Eigenschaften zu schließen, so werden heute aus ontologisierten Körperfragmenten wie ‘Genen’ zunehmend gesellschaftlich fragwürdige Schlussfolgerungen gezogen. Die Ausstellung präsentiert die Weltpremiere des Suspect Inversion Center, in dem Vanouse live aus seiner eigenen DNA exakt identische ‘genetische Fingerabdrücke’ gesuchter Krimineller und Prominenter herstellt; neue Motive seines Latent Figure Protocol; sowie das Relative Velocity Inscription Device, ein zynisches Wettrennen vor dem Hintergrund eines biologistisch legitimierten Rassismus, in welchem DNA-Moleküle statt Körper ihre genetische Fitness testen. Gefördert durch die Schering Stiftung.

Venue information:
The Ernst Schering Foundation was founded in 2002 as an independent non-profit foundation promoting science, culture and projects at the interface of art and science. It facilitates the exchange of methods and modes of operation, as well as a more fundamental dialogue between artists and scientists about socially relevant topics. The foundation encourages interdisciplinary discourses by hosting exhibitions, talks and workshops in its project room. A central concern is to illustrate the methodological approach of ‘art as research’. The exhibition Fingerprints… by Paul Vanouse, curated by Jens Hauser, is a continuation of the Ernst Schering Foundation’s effort to promote the public discussion about the role of images in art and science. The biotechnological installations of the American artist Paul Vanouse question the notion of the scientific image itself, as well as the methods behind (natural) scientific findings in general. This show is Vanouse’s first monographic exhibition in Germany. It will be echoed by the transmediale conference supported by the Ernst Schering Foundation, where the artist and the curator as well as internationally renowned scientists will enlarge upon the epistemological issues raised by the exhibition.

Die 2002 gegründete unabhängige und gemeinnützige Schering Stiftung dient der Förderung von Wissenschaft, Kultur und Projekten an der Schnittstelle von Kunst und Wissenschaft. Dabei geht es sowohl um den Austausch von Methoden und Arbeitsweisen wie um einen grundlegenden inhaltlichen Dialog von Künstlern und Wissenschaftlern zu gesellschaftlich relevanten Fragen. Dem interdisziplinären Diskurs zwischen Wissenschaft, Kultur und Gesellschaft widmet sich die Stiftung auch mit Ausstellungen, Vorträgen und Workshops in ihrem Projektraum. Einen Schwerpunkt bildet dabei die Präsentation von “Kunst als Forschung”.  Mit der von Jens Hauser kuratierten Ausstellung „Fingerprints…“ von Paul Vanouse setzt die Schering Stiftung ihr Engagement für einen öffentlichen Dialog über das Bild in Kunst und Wissenschaft fort. Der US-amerikanische Künstler Paul Vanouse stellt mit seinen biotechnologischen Installationen nicht nur das wissenschaftliche Bild in Frage, sondern auch die Methoden (natur-)wissenschaftlicher Erkenntnis. Parallel zur ersten monografischen Präsentation von Paul Vanouses Werk in Deutschland findet in Kooperation mit der Transmediale eine Konferenz statt, zu der neben dem Künstler und Kurator auch internationale Wissenschaftler eingeladen sind, um die von Vanouse aufgeworfenen Fragen zu vertiefen.

Address:
Schering Stiftung Berlin, Unter den Linden 32 – 34, 10117 Berlin
scheringstiftung.de

Opening hours: Mon – Sat, 11:00 – 18:00 and special opening hours during DAS Weekend January 30, 11:00 – 18:00

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